Wednesday 18 January 2017

Awal Penceritaan


KERETA …. Dah jadi satu keperluan pada masa sekarang. Kereta digunakan untuk kegunaan harian. Berulang tempat kerja la, Ambk anak kat sekolah la, bawa barang-barang la… Kereta juga menjadi punca pendapatan kepada sesetengah orang. Mau plak di zaman uber grabber ni.

Kereta pertama yang aku beli dulu proton iswara tahun 2001. Beli secondhand ja sebab itu je dalam kemampuan. Loan pun payah nak lepas dulu. Harga 25k pon puas nak dapat loan bank. Tak macam sekarang ni. Mudah ja nak apply loan keta. Keja baru berapa bulan dah boleh bawak keluar keta baru.
Kereta iswara tu la aku wat ulang alik keja kat Shah Alam. Masa arwah abah sakit dulu aku bagi kat mak aku supaya senang nak berulang berubat abah. Aku pon dah ada kemampuan amik moto habuan berulang kerja. Honda NSR150 …teman rapat aku dihujung minggu.. membalap di kona-kona bukit.


Citer bab moto ni banyak tapi aku nak cerita bab kereta. Kereta aku seterusnya kereta proton tiara. Rare jugak keta ni. Disebabkan murah dan aku rasa perlu kereta untuk aku gunakan so aku pon amik la kereta proton tiara tu. Ku sangka panas hingga ke petang tetapi hujan di tengahari. Berpatah pujangga lak aku kan. Kereta tu macam tak berjodoh ngan aku. Niat nak bagi elok tapi macam-macam masalah datang. Kereta proton tiara tapi enjin Renault. Spare part lak rasa mahai dan susah nak cari. Sport rim pon tiga lubang…hehe.. alih-alih kereta tu aku pass kat pomen untuk dijual. Sampai sekarang apa jadi kat kereta tu pon aku tak tau. Last aku tengok tersadai ja. Kereta ngan geran aku dah serah kat pomen. Ikut dia la nak wat apa ngan kereta tu.




Masa dok bercinta aku cuma ada moto. Nak jadi cerita lepas aku bertukar tempat kerja balik ke Kedah, moto Honda NSR150 aku dicurik orang. Aku beli moto lain Suzuki FX125. Rare jugak tu. Nak bawak anak orang naik moto rasa segan. Awek pon tak selesa nak naik sekali. So atas rasa keperihatinan aku pon beli kereta baru. Teringin nak rasa barang koyak plastik so aku pon beli kereta perodua VIVA 850. Masuk tahun ni dah 6 tahun aku guna kereta tu. Dan aku pon dah 4 tahun lebih mendirikan rumahtangga. Kereta tu pon banyak berjasa dah ngan aku dan isteri.



No comments:

Post a Comment