Wednesday 18 January 2017

Mounting absorber dan tie rod end

Aku pon menggoogle cari mounting absorber. Mana tau lagi murah kan beli online. So aku jumpa satu website barang Honda. Hangpa semua bleh pi ke website tu kalau nak beli spare part Honda. Website dia http://www.kirie-auto.net/ … aku order sepasang mounting absorber, sepasang tie rod end dan set bush lower arm untuk kiri dan kanan(sebelah 2 bush)… RM677 dengan pos. aku saja call kedai dekat sini lebih kurang jugak la. Beli online kan ada kos pos. pesanan aku kalau nak beli barang online jangan beli dekat2 nak hari perayaan. Kompem lambat.

blower civic
Sementara barang-barang tu nak sampai aku pon jadi rajin. aku cari tempat letak cabin filter. Ada belakang tempat simpan barang dashboard. Takda la susah nak carinya. Terkejutnya aku bila tengok takda cabin filter! Alamak! Kereta dah lama takkan tak penah pasang cabin filter? Berhabuk dah tapak cabin filter tu. Kompem blower pon berkerak. Aku pon bukak cover bawah dashboard bahagian penumpang. Aku bukak blower tu. Ada 3 skru yang hangpa perlu bukak. Mudah ja. Lepas buka skru terus turunkan blower tu. Memang berkerak…huhu… aku pon cuba bersihkan blower tu dengan berus. Nampak gayanya kena amik masa. Bilah-bilah blower tu kan rapat dan kecil. Aku pon perlahan2 la lap ngan kain dan cotton bud. Sampai la aku rasakan dah bersih. Dan pasang semula. Esoknya aku pi kedai spare part beli cabin filter dan minyak untuk tambah dalam enjin. Sebab aku rasa minyak enjin macam kurang. Kalau buka penyukat minyak kereta FD2 ada dua lubang. Paras minyak berada di bawah lubang kedua. Paras minyak kena berada betul2 dekat lubang kedua. Balik dari kedai spare part aku pon pasang cabin filter. On aircond mujur blower masih berfungsi. Masih ada angin keluar...hehe... cabin filter Honda civic FD RM40. Yang biasa punya bukan carbon. Dalam LAZADA ada lagi murah rasanya. 

Part number AC cabin filter honda civic




Beberapa hari kemudian barang spare part yang order dah sampai. Tu pon aku amik direct kat pejabat poslaju. Aku track tracking number tu dan pagi tu elok sampai je terus aku collect. Bawak terus spare part pi kedai tayar Tupah. Kat kedai tayar bila buka parcel baru perasan barang xcukup. Lower am bush ada yang kecil je. Yang besar dalam satu parcel yang lain. Yang boleh tukar cuma mounting absorber dengan tie rod end la jawabnya. Masa pasang absorber mounting kena berhati-hati dengan absorber bearing. Kalau bukak absorber bearing jangan sampai terpelanting bearing dalam tu. Jenuh nak cari bearing halus2 tu. Kalau absorber bearing sepasang kiri kanan harga dalam RM240. Harga lebih kurang sama dengan mounting absorber je. Pomen tersilap pasang tie rod end. Kiri kat kanan. Kanan kat kiri. Nasib baik masa nak test tu baru gerak skit pomen perasan something wrong. Akibatnya sport rim tersagat skit bahagian dalam. Jadi calar dan tajam. Kena canai skit dan cat lain. Upah pasang mounting absorber dengan tie rod end tu sebelah tayar kira RM40. So total upah dengan alignment RM100. Sedap la bawak kereta dari sebelum ni. Cuma absorber masih keras. Bila jalan rata masih terentak. Lower arm kena tunggu barang sampai dulu la.
Mounting absorber honda civid FD2

Tie rod end @ elbow joint honda civic FD2



No comments:

Post a Comment